DES GUIRLANDES


Het leven is een feest
Maar je moet zelf de slingers ophangen


dinsdag 22 november 2016

INDONESIË

 
 
Ik heb wat te vertellen.
Wat vooraf ging...
In september heeft mijn man een marathon gelopen in Ecuador. Dit deed hij niet voor zichzelf maar voor kinderen en gezinnen die in extreme armoede leven. Deze marathon gaat uit van De Vierde Musketier, een internationale christelijke mannenbeweging. Daarom noemen ze de marathon voor het goede doel "Muskathlon".
De Muskathlon is een ultieme uitdaging op een extreme locatie waarbij deelnemers significante bedragen ophalen in de strijd tegen onrecht. Het persoonlijke doel van iedere deelnemer is om € 10.000,— op te halen voor kindsponsor-organisatie Compassion. Naast het trainen voor de marathon nog een extra uitdaging dus. Maar ook dat is ruimschoots gelukt (ruim € 17.000 !)
Ecuador, een prachtige Zuid-Amerikaanse land. De schoonheid van de natuur staat in schril contrast met de leefomstandigheden waar een groot deel van de bevolking in verkeert. Naast armoede zijn vooral drugs, drank en sociale problemen grote issues die mensen in hun greep houden. Tijdens deze reis werd mijn man geconfronteerd met die extreme armoede, kwam in contact met de bevolking en bezocht Compassion-projecten.

Nu is mijn lief door zijn Muskathlon-Ecuador avontuur zo enthousiast geworden over Compassion maar bovenal over onze goede God, dat hij vond dat ik ook zoiets moest gaan doen.

Een marathon? Nou nee! Een beetje hardlopen is best lekker, één of twee keer per week een rondje  van 5km voor de lol en de algehele conditie maar een marathon, daar ga ik echt niet aan beginnen.

Toen kwam  Compassion op de proppen met een vrouwenreis naar Indonesië en heeft hij me gewoon opgegeven! Zonder dat ik het wist! Mijn eerste reactie was grote schrik “dat ga ik echt niet doen hoor!” Maar inmiddels ben ik aan het idee gewend. Dus ja, ik ga mee en laat het gebeuren.

In Indonesië, op noord-Sumatra start Compassion begin 2017 met het zogenaamde Child Survival Programma. Want juist moeders en baby's die in armoede leven, zijn extreem kwetsbaar.
Het Child Survival Programma van Compassion redt moeders en baby's
Moeders en baby’s worden geholpen te overleven. Compassion begeleidt vrouwen tijdens de zwangerschap en helpt bij de bevalling. Daarna wordt de ontwikkeling van de baby goed gevolgd. Ook krijgen de moeders les op het gebied van gezondheid, hygiëne en voeding. De vrouwen krijgen onderwijs uit de Bijbel. Ze worden geleerd voor zichzelf te zorgen en voor zichzelf op te komen. De moeders leren lezen, schrijven en krijgen de mogelijkheid een vak te leren, zodat zij financieel zelfstandig kunnen worden en voor hun kinderen kunnen zorgen. Vrouwen die een onderneming willen beginnen kunnen les krijgen in het schrijven van een businessplan en ontvangen eventueel een microkrediet.

En ik mag hieraan meehelpen! Wat een voorrecht.

Begin april reis ik met vijftig vrouwen uit Nederland af naar Indonesië. Door middel van acties en donaties willen we met elkaar minimaal
€ 36.000,-- bijeen brengen. Genoeg om dit project op te starten en drie jaar te laten draaien.
 
 
Ik ben knuffelpopjes aan het maken die ik verkoop voor dit doel. Sinds ik dit gelanceerd heb op mijn facebookpagina heb ik al vijf popjes verkocht in één week tijd. Aan de slag dus voor meer!
 
 
 
A.s. vrijdag en zaterdag (25 en 26 november) zullen er ook wat popjes te koop zijn op de Zeeuwse winterfair in Kats, Zeeland (http://www.zeeuwsefairs.nl/ )in de kraam van La Boutique Vintage. En ik maak ze ook op bestelling. Dus mocht je zo’n popje willen kopen, kom maar door (desguirlandes@gmail.com) De prijzen zijn vanaf € 8,50 voor een kleintje tot € 14,50 voor een grotere.

 
Maar gewoon geven aan dit geweldig mooie project kan natuurlijk ook.
Beetje brutaal misschien, maar ik bedacht dat als de helft van al mijn volgers € 1,-- zouden doneren, er zomaar € 100,-- op de teller bij zou komen.

Als je ons wilt helpen het bedrag bij elkaar te krijgen dan kan dat direct via de volgende link
https://www.compassion.nl/giftcspindonesie/ naar beneden scrollen en klikken op 'doneer nu' 
Een heel verhaal, niets over wonen deze keer. Maar ik hoop dat ik jullie geraakt heb.
In ieder geval bedankt voor het lezen.

Groetjes,
Barry

3 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder dat je dit gaat doen. Wat geweldig dat je man je zomaar heeft opgegeven en dat je nu wel 'moet'gaan. Jullie zullen daar vast tot zegen zijn. Ik stuur je een mailtje. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb jou vorige week donderdag een mail gestuurd, heb je hem niet ontvangen? Misschien is er iets mis gegaan. Wil je mij mailen; joesmalith@hotmail.com XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zeg, dat je man je gewoon heeft opgegeven voor die reis! Ik zie dat er al 20.000 euro bij elkaar is gehaald voor het gezamenlijke doel, dat is echt gaaf! Mooi dat jij ook je gaven hierbij inzet door van die leuke poppetjes te maken!

    BeantwoordenVerwijderen