DES GUIRLANDES


Het leven is een feest
Maar je moet zelf de slingers ophangen


vrijdag 9 januari 2015

2015

 

Zijn we zomaar opeens in het jaar 2015 aanbeland!
Alles is weer ‘normaal’, geen spoortje sinterkerst en nieuw meer te bekennen.

(Nou ja ‘normaal’. Ik wilde deze post woensdagavond plaatsen maar heb even gewacht. Schokkend nieuws uit mijn geliefde stad Parijs. Vreselijk! )


Deze week reed ik op mijn fietsje ook weer richting het werk en na een halfuur was ik al vergeten dat ik notabene veertien dagen vrij was geweest.

Afgelopen maandag heb ik de kerstboom eruit gegooid (dit moet je niet letterlijk nemen hoor). Het optuigen gaat sneller dan het aftuigen want in welk doosje zaten nou ook alweer welke ballen? En waarom past het nu opeens niet meer? Afijn, ’s middags om half 4 zat ik met een kop thee op de bank in een zeer opgeruimde, stofvrije en schone huiskamer.

Ik vloog weer op. Snel foto’s maken! Want voor je het weet komt er weer van alles binnenstormen.
 
 
Onze nieuwe oude salontafel had ik nog niet laten zien. Sinds eind oktober hebben we die. Ik was de oude zo zat! Eigenlijk vond ik die al een tijd te groot voor onze huiskamer.

Toevallig hoorde ik van kennissen dat ze voor een andere inrichting hadden gekozen. Bijna de complete inboedel ging weg, zo ook een oud grenen salontafel. Een echte oude! Die van ons was wel grenen maar niet oud (inmiddels wel al 27 jaar). Nu hebben we een nieuwe véél oudere tafel (misschien wel 127 jaar). Eigenlijk is het een oude keukentafel waarvan de poten korter gezaagd zijn. Vroeger hadden niet zoveel mensen een salontafel. Stel je voor, dan was je chique...



Manlief heeft de tafel helemaal kaal gemaakt, er zat een dikke laag was op.
Het onderstel heb ik geverfd met de krijtverf van Jeanne d’Arc Living in de kleur stone grey, een mooie lichtgrijze tint. Daarna heb ik het bovenblad in de donkere was van Annie Sloan gezet en hier en daar het onderstel ook een veeg gegeven. Ook heb ik het onderstel op sommige plekjes en hoekjes wat doorgeschuurd.


En nu is tie zo

Ik ben er heel blij mee. We hebben gewoon meer ruimte!
Misschien in het echt niet eens zoveel maar optisch gezien zeker wel. Deze tafel is kleiner qua oppervlakte maar staat ook hoger op z’n poten en dat maakt het ook ruimtelijker

 
 

O ja, er waren lezers die vroegen om het recept van de cranberry cheesecake die ik maakte als dessert op eerste kerstdag. Inmiddels heb ik deze taart al een twééde keer gemaakt.
Echt, hij is verrukkelijk.


Dit is niet te lezen maar het recept komt uit dagblad Trouw: (klik)
Ik zeg: "maken die taart" je zult er geen spijt van krijgen.
Allemaal een fijne zaterdag en zondag toegewenst.

en groeten,

Barry

17 opmerkingen:

  1. Dat ziet er weer heerlijk opgeruimd uit. Wat kan een tafel dan een verschil maken, hè?
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sfeervol! Bof jij even dat die kennissen een andere smaak hebben gekregen. Je hebt er een mooie tafel aan over gehouden.
    Lekker hé, om even te genieten van de rust voor dat de jeugd weer naar binnen dendert en overal hun tassen neer gooien. Maar het geeft ook een boel gezelligheid.
    Fijn weekend!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. JAAAAAA, geweldig je tafel!! Hier staat ook een enorme salontafel... en zou ook heel graag een kleinere houten willen... maar ja mijn man houdt van strak en ik van landelijk... hihi!
    Groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Barry ik ken dat opgeruimd gevoel als de kerstboom en alle
    kerstheisa eruit is...héérlijk hé...precies of je woonkamer is groter
    geworden !! Héél mooi je salontafel en mooi opgeknapt !
    Héél fijn weekend
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige tafel!! Ik hou van dit soort smalle tafels. En dat ie echt oud is maakt het nog mooier.
    Je huiskamer ziet er heerlijk fris en opgeruimd uit. Gezellig! Verstandig om het meteen vast te leggen. Want als het bij jou net zo gaat als bij mij thuis dan zweeft er nu al weer van alles rond :).
    Fijn weekend. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Barry,
    Wat ziet het er dan weer heerlijk opgeruimd en fris uit hè, een woonkamer zonder al die kerstversieringen. Je hebt wel een heel mooie tafel hoor... echt een plaatje... Heel mooi ook de combinatie van grijze verf met zo'n blad...
    En ja,die taart... ik ga deze vast wel een keer maken ja...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat ziet het er weer mooi uit! Heerlijk he als alles weer opgeruimd is, wat is je salontafel gaaf zeg, ja dat snap ik wel dat je een echte oude wil! Dat is toch net even mooier vaak, mooie kleur ook geworden.
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een gezellig kamer heb jij! Leuk een keer zo'n overzichts- foto.
    Fijn kan dat zijn he, een andere tafel! Hoeft ie niet eens nieuw te zijn. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is de tafel mooi geworden zeg! En dan zo mooi oud: dat geeft al direct een sfeertje!
    Ik houd ook van oud, des te ouder des te mooier!
    Geniet van je opgeruimde kamer 9of is dat inmiddels niet meer zo?)

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijke sfeer bij je.....zo netjes en rustgevend.......ha zou ik ook wel willen ;)
    Je taart is prima te lezen hoor, heb 'm even vergroot en dan is alles te lezen.......
    Ga ik binnenkort een keer maken...ziet er heerlijk uit.

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk opgeruimd. Het ziet er weer prachtig uit.
    Zoals Bonnie hierboven zegt. Zou hier ook weleens kunnen. Maar ik ga toch weer vanillestokje neerzetten. Je tafel is super!
    Groetjes,Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat gezellig zeg jullie woonkamer en die tafel is hartstikke leuk, precies goed van formaat. Een fijne zondag!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat was ik ook opgelucht dat die boom het huis uit ging, daarna een sopje en alles weer normaal .
    Jouw salontafel is heel mooi hoor ,al wist ik niet meer wat er ervoor stond.
    Je hebt echt meer ruimte nu.
    Ik heb ook een paar héél grote stukken in huis , en ik wil het ook graag anders maar ja , we beslissen met twee hè.
    Nog een fijne zondag
    Groetjes
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gezellig ingericht bij jullie. En je kwam aan een mooie manier aan je salontafel.
    De cake lijkt mij als zoetekauw erg lekker.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je tafel is heel erg mooi geworden. Wij hebben hetzelfde gedaan met onze keukentafel. Zo heb je voor niet al teveel geld toch weer iets moois. Je kamer is erg mooi en sfeervol.

    Lieve groet, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk als alles weer lekker opgeruimd is. Wat een fijn tevreden gevoel kun je daarvan krijgen. Bofferd ben je dat je deze mooie tafel hebt gekregen.groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lekker fris sfeertje bij je!
    en je tafel is inderdaad helemaal oke zo
    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen