DES GUIRLANDES


Het leven is een feest
Maar je moet zelf de slingers ophangen


woensdag 22 oktober 2014

Een volle herfstvakantie

Toen de kinderen klein waren, was de herfstvakantie altijd echt een vakantie.

Tegenwoordig is het een ‘gewone’ werkweek, Charlotte moet naar Leiden (op de universiteit kennen ze geen herfstvakantie) en de mannen naar hun werk. Toch heb ik geprobeerd een soort van vakantiegevoel  te creëren en nam wat vrij van m’n werk.
 
de haard aan
 
 
een kop cappuccino met zelfgebakken macaron (ze lukken steeds beter)
 

Maandag hebben dochter en ik een dagje ‘020’ gedaan. We vertrokken al vroeg. Vanaf Rotterdam CS sta je met de sneltrein in iets meer dan een halfuur (!) op Amsterdam CS.

We zijn eerst naar de Noordermarkt gelopen, een gezellige markt in hartje Jordaan. Eigenlijk was ik daar nog nooit geweest. Het is er niet heel bijzonder hoor, maar wat ik leuk vind, is dat je daar nog dat lekkere platte Amsterdams hoort. Dat is in het centrum toch minder, daar lopen meer toeristen dan echte Amsterdammers, zeker in zo’n vakantie.

Op de Noordermarkt zit ook een vestiging van ‘de Weldaad’, een winkel met mooie oude spullen.
 


 
De rest van de dag hebben we vooral winkelend doorgebracht en veel kleding gepast.

Herfstvakantie betekent bij ons ook Jeugdweek op dinsdag- , woendag- en donderdagochtend. Zolang als ik me kan herinneren wordt er iedere herfstvakantie een jeugdweek georganiseerd door de kerk waar we bij horen voor alle basisschoolkinderen van het dorp.
Dat betekent drie ochtenden feest. Mijn kinders gingen er vroeger ook altijd graag naartoe. En ik heb er altijd geholpen. Trouwens, dat doe ik nog steeds. Ieder jaar verzin ik een knutsel voor één van de creatieve workshops.

Dinsdag dromden zo’n 250 kinderen de kerk binnen. Dan wordt er met z’n allen gezongen samen met de ‘jeugdweekband’, gelachen, geluisterd naar een Bijbelverhaal, lol gemaakt, maar ook een echt een serieus gesprek gevoerd in kleine groepjes, lekker wat gedronken en gesnoept. Daarna mochten de kinderen kiezen uit een creatieve workshop, bijvoorbeeld appeltaart bakken, een spijkerschilderij timmeren, oude fietsen, buggies of broodroosters slopen (echt iets voor de jongens) en bij mij een knutsel met papier. Ik had alleen maar meiden in m’n groep, gezellig hoor. Dit is het geworden.

 
Vandaag was ik naar m’n werk. Toch voelde het als vakantie toen ik vanavond thuis kwam. De jongens (zoon en schoonzoon) hadden pizza’s gebakken. Zelf deeg gemaakt en verse ingrediënten erop. Lekker! Ik kon zo aanvallen. Ze hadden zelfs een fles goede Italiaanse rode wijn erbij open getrokken. En dat op een gewone doordeweekse dag, nounou.

Morgenochtend ga ik pannenkoeken bakken voor de afsluiting van de jeugdweek, al die 250 kinderen krijgen morgen tussen de middag pannenkoeken te eten.
Er moeten er dus heul veul gebakken worden.

En vrijdag ga ik een dagje uit met m’n zusje. Daar heb ik ook zo’n zin in! We gaan eerst naar Emst naar de open dagen  van Pollewop Brocante en Victorian Times. Daarna willen we een bezoek brengen aan Paleis het Loo in Apeldoorn. Er is een tentoonstelling over prinses Gracia en die leek ons erg leuk.

Een drukke volle afwisselende 'herfstvakantie' dus
 
Tot blogs weer!

Barry

15 opmerkingen:

  1. Klinkt als een superleuke week zeg, allemaal leuke dingen. Ik had natuurlijk al een en ander op facebook gezien ;-)
    Ik wil ook zo graag naar die tentoonstelling van Gracia, ik ben dan ook zeer benieuwd wat je ervan gaat vinden, heel veel plezier vrijdag en succes met de pannenkoeken bakken!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt al een leuke week achter de rug en dan staan er nog een paar leuke uitstappen op het programma .
    Ik zou zeggen , geniet er maar heel veel van .
    En succes met de berg pannenkoeken ;)
    Groetjes christel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Barry,
    Het is heel druk maar het klinkt wel als een heel erg leuke week. Wat heerlijk dat je zulke workshops doet met de kinderen. En om uit je werk te komen en de mannen hebben een heerlijke pizza gebakken... dan kan je dag niet meer stuk... Succes met het bakken van al die pannenkoeken en heel veel plezier morgen met je zus...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke week met zoveel gezelligheid. Leuk lijkt me dat om met die meiden te knutselen het zijn dan ook ware kunstwerkjes geworden. En dan thuiskomen met de geur van pizza hmmm heerlijk.
    Ik wens je nog heel veel plezier met het bakken van de pannenkoeken.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. `t Klinkt allemaal heel gezellig en wat heb je al leuke dingen gedaan. Je creativiteit kwam ik tegen op fb, super leuk gemaakt.

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een week volop met allerlei leuke en drukke dingen.
    Succes morgen met het bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik proef idd hier toch echt wel het vakantie gevoel in.......wat een gezelligheid.....
    En wat kun je super macarons maken zeg.....tjee.......
    Ziet er in ieder geval overheerlijk uit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een afwisseling, leuk! Mooie foto's van de Weldaad. En die papieren waaiers zijn schitterend. Succes met de pannenkoeken!
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gezellig naar Amsterdam en zeker de Weldaad, ik vind dat zo'n leuke winkel. Meestal ga ik erna ook nog verder dus koop ik nooit veel maar ik zie weer allemaal leuke dingen staan dus misschien moet ik ook weer eens in de trein stappen. Veel plezier met de uitstapjes die nog gaan komen. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klinkt als een hele gezellige week, met voor vandaag een mooie afsluiter. Veel plezier vandaag met je zus. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier ook geen herfstvakantie meer (alleen puberzoon is een weekje vrij) maar jij hebt je week wel heel goed op weten te vullen met leuke dingen... echt vakantie dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben helemaal geen vakantie meer: we werken allebei niet meer en hebben dus eigenlijk altijd vakantie! Toch mis ik dat gevoel: ik kon me er zo op verheugen!
    Maar jij hebt een goed vakantiegevoel gecreëerd zeg: elke dag wat!
    En de winkel in Amsterdam is leuk! Ik ga er altijd even naar toe als ik in Amsterdam ben.

    Fijn weekend
    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou dat klinkt als een heerlijke week! Leuk zo'n jeugdweek. Heerlijk voor kinderen om bezig te zijn en iets van de bijbel te horen. Ik ben trouwens helemaal weg van dat kastje! Waar was die te koop en hoe duur? ;-)
    XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zoooo dat klinkt wel als een vakantieweekje hoor! leuk:)
    grappig ideetje heb ik opgedaan bij je, dit ga ik een keer maken bij de kinderevanagelisatieclub, zo zie je maar weer, inspirerend zo,n blog:)
    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen