DES GUIRLANDES


Het leven is een feest
Maar je moet zelf de slingers ophangen


maandag 9 juli 2012

oude boekjes en Bijbels

In een eerder bericht vertelde ik dat ik op Hemelvaartdag  naar de Boerderij-fair  van tante Pollewop in Emst was geweest, Pollewop Brocante (klik)  en hoe leuk en gezellig het daar was.


Daar kocht ik een setje oude Franse boekjes. Dat gewoon zo’n klein stapeltje boekjes zó decoratief kan zijn!  Ik vind ze geweldig. Ze hebben al op een paar plekjes in huis gestaan of gelegen en direct geeft het sfeer .



Dus toen ik laatst op een rommelmarktje was en een kraam met oude boeken zag ben ik gaan spitten of er echt oude boeken tussen zaten . Die vond ik. De ene kocht ik puur  voor de kaft en de rug. De ander omdat ik de bladzijden er zo lekker brocant uit vond zien. Van die laatste heb ik de kaft afgescheurd en het boek onder de kraan gehouden. Daarna laten drogen en toen zag het er nóg robuuster en decoratiever uit (en toen dachten mijn kinderen dat ik nu toch écht gestoord geworden was)
Maar het is toch leuk? Van die oude boekjes?
En dat voor € 0,50… per stuk! Och, laat mij toch….



Deze Bijbels en boekjes  heb ik al langer in mijn bezit. De twee kleintjes zijn een psalmboekje en bijbeltje van een ongetrouwde zus van mijn omaatje. Zij zijn al lang geleden gestorven en die boekjes zijn bij mij terecht gekomen. Ze zijn uit 1898 en 1901!

De twee grote Bijbels kreeg ik laatst van mijn moeder. Ze zijn beide van mijn opa geweest. Ik heb hem helaas nooit gekend.

Deze oude boeken heb ik niet alleen ter decoratie staan. Ze maken me ook op een andere manier blij. Ik vind het mooi te weten dat ze van mijn voorouders geweest zijn. Zij kenden dus de woorden uit de Bijbel ook al! Je kunt zien dat eruit gelezen is en dat ze goed gebruikt zijn. Er zat zelfs nog een boekenlegger tussen.

En zoveel jaren later Anno 2012 staan ze bij mij! Ik lees niet uit déze Bijbels, dat is bijna onbegrijpelijk Nederlands, maar lees wel dagelijks diezelfde woorden. Zij het in de Nieuwe Bijbelvertaling van 2004.  Wonderlijk….

Ik wens jullie een heel fijne week.

Hopelijk is de regen deze week eens uitgeregend , ‘k vind wel mooi geweest met dat natte weer ….

10 opmerkingen:

  1. Prachtig al die oude boekjes en bijbeltjes he, heb ze ook her en der staan of liggen
    (hier denken ze ook wel eens dat ik ze niet goed meer op een rijtje heb haha, maar ze beginnen er steeds meer van te begrijpen :-)
    Ik vind de oude bijbeltaal wel erg leuk om eens te zien hoe men het vroeger schreef, maar wij houden het ook liever op een begrijpelijker bijbel :-)
    weet niet of je "tiener"kinderen hebt, maar de tienerbijbel is ook erg mooi voor hun om te lezen...
    Fijne dag nog
    groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig he,die oude boekjes.Ik heb er ook een aantal.Zijn ook al in mijn posten voorbij gekomen.heb er veel met oude zwarte kaft.Maar die heb ik nu even weggelegd omdat ik nu wit en wittinten erg mooi vind.Heb er ook een met hele mooie oude blauwe kaft (zie post 18 juni 2012).kan er ook zo van genieten!!
    Lieve groet Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie post heb je gemaakt met die oude boeken. Grappig dat van je kinderen toen je het boek onder de kraan hield, haha.Mooi die odue dingen met een geschiedenis. En bedankt voor je lieve berichtje op mijn blog, ja we moeten verder.

    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. blijkbaar ben jij ook een oude-boekjes-mens. mooi, deze post. lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou er ook zo van die speciale geur en de mooie kaften en de gedachte wie zou hem in zijn handen gehad hebben.
    Heb je leuk neergezet staat sfeervol..

    hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Idd oude boekjes geven direct sfeer in je huis......Vind ze geweldig.
    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie oude boekjes en bijbels, prachtig om te zien hoe mooi die kaften zijn...
    Jij hebt er erg leuke hoekjes meegemaakt..heerlijk en dat voor bijna niets:)


    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk hé die oude boekjes! Als ik Frankrijk ben ga ik er altijd naar op zoek. Hoe ouder hoe mooier! Wat een idee zeg, even onder de kraan houden en laten drogen.....
    Heb ooit eens de Da Vinci Code van Dan Brown in bad laten vallen toen ik lag te lezen, haha, was helemaal in brocante look ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. MOOIE SPULLEN EN ERG MOOIE POST!!

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik bracht Hemelvaartsdag een bezoekje aan de fair; erg leuk! Oude boekjes hebben ook op mij een bepaalde aantrekkingskracht...

    Fijne dag. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen