DES GUIRLANDES


Het leven is een feest
Maar je moet zelf de slingers ophangen


donderdag 27 december 2012

Kerst 2012

Kerst is alweer voorbij, wat gaat dat toch snel.
We hadden heerlijke kerstdagen. Het begon allemaal al op kerstavond, maandagavond dus. Onze  kinderen waren thuis. Onze zoon met zijn lieve vriendin en onze dochter met haar lieve vriend. We zijn zo dankbaar en blij met onze twee kinderen. Als daar dan ook nog, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen, twee lieverds bijkomen. Dan ben je rijker dan rijk!

We hebben met z’n zessen heerlijk gegeten. Manlief en ik hadden de hele maandag in de keuken gestaan. Niet voor niets. Alles was goed gelukt en zó lekker!
Als voorgerecht hadden we zelfgemaakte bouillon met bospaddenstoelen. Als hoofdgerecht ossenhaaspuntjes met romige paprikasaus, een gratin van pastinaak, courgette en Parmezaanse kaas en een gepofte aardappel met knoflook en verse rozemarijn.  De recepten van deze gerechten kwamen uit de kerst-Delicious van 2011 en 2012.
Als dessert hebben we ‘ouderwets’ gedaan met een bij ons zéér favoriet dessert, wij noemen het ‘Blauwe Zee’. Het is heel gemakkelijk maar het ziet er spectaculair uit.  Het was nu toch alweer een tijdje geleden dat we het maakten en ik wilde de schoonkinderen eens kennis laten maken met  ‘onze Blauwe Zee’. Je kunt het recept op internet vinden, dan heet het Blue Curaçao Sorbet o.i.d.

Ik doe het altijd zo:
Schenk een klein laagje Blue Curaçao in een hoog (sorbet)glas. Schep daar  twee bolletjes vanille roomijs op. Pers een citroen of limoen uit en verdeel het sap over het ijs. Schenk dan Spa Citron, Seven Up of Sprite in het  glas. Dat gaat lekker bruisen en het blauw van de Blue Curaçao wordt naar boven toe lichter, heel leuk. Vandaar bij ons de naam ‘Blauwe Zee’. Dan nog een flinke toef slagroom met wat blauwe hagelslagjes of andere blauwe taartdecoratie. Een rietje erbij , een schijfje limoen op het glas en als klapper op de vuurpijl een brandend sterretje of lang smal kaarsje. Ohh’s  en Ahh’s verzekerd maar bovenal Superlekker!
Ik heb alleen geen foto’s gemaakt. Stom zeg…. dat was ik nog zo van plan. Ik ben het gewoon vergeten.
Na ons ‘kerstdiner’ zijn we naar de Kerstnachtdienst gegaan. Die begon om 22.00 uur. Het was een mooie dienst en het was druk in de kerk, dat is fijn. Onze dochter speelde prachtig dwarsfluit. Ze maakt deel uit van de muziekgroep van onze kerk. Weer thuis genoten we van glühwein (recept uit het Jeanne d’Arc kookboek) met de flinke kaasplank, die de vriendin van onze zoon meebracht.

Om half 2 lagen we in bed, om half 8 was ik er alweer uit om twee taarten te glazuren en hapjes klaar te maken.
Om kwart over 10 togen we opnieuw naar de kerk. Het was weer mooi. Onze dochter speelde in deze dienst mooie kerstmuziek op haar dwarsfluit samen met het orgel. Prachtig! deze twee instrumenten bij elkaar.

Na deze dienst kwamen mijn moeder, broer en zus met hun gezinnen naar ons toe. Dat is best veel ,16 mensen in ons kleine huis, maar ik kan daar zó van genieten, ik houd veel van mijn familie.
Om vier uur was iedereen wel zo’n beetje vertrokken.

De vaatwasser heeft overuren gedraaid.
Tweede kerstdag was wat rustiger. Onze kinderen waren naar de families van vriend en vriendin. Wij hebben een eind gewandeld in het Bergse Bos en lekker ‘op de bank gehangen.’
Vandaag is alles weer ‘gewoon’, ook weer fijn!

Groetjes,

4 opmerkingen:

  1. Wat een gezellige kerst hebben jullie gehad en bijzonder om je dochter dan zo te zien spelen, lijkt me heel speciaal en je was natuurlijk supertrots! Het toetje ga ik onthouden, lijkt me een spetterend dessert!! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik het zo lees heb je prachtige dagen gehad..genieten zo, ook in de diensten, een stukje van je eigen familie een bijdrage te zien leveren..samen vieren...je hebt mooie dagen gehad...lekker nagenieten nu.

    Een lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn hé, zo'n ontspannen kerst met alle mensen die je dierbaar zijn.
    Heb de film "Intouchables" gisteren nog kunnen bekijken, een absolute aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie post over gezellige en dierbare kerstmomenten; wat bijzonder om je dochter te horen/zien spelen!

    Fijne avond. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen