DES GUIRLANDES


Het leven is een feest
Maar je moet zelf de slingers ophangen


vrijdag 21 december 2012

Koekkrans / wreath of biscuits

 
Ook in de keuken heb ik wat  gezelligs gedaan voor de kerst. Een koekkrans op de 'schouw' boven het fornuis.
Deze krans heb ik al jaren.  Hij is nooit opgegeten en dat kan ook niet want hij is van brooddeeg. Ooit stond dit superleuke idee in het blad ‘Seasons’.
De krans verdwijnt ieder jaar weer in de ‘kerstdoos’ op zolder en ieder jaar vind ik er wel weer een plekje voor. 

Nu heb ik er voor het eerst wat witte glitter op gedaan.

Leuk eigenlijk, het lijkt net suiker en het geeft de krans net dat beetje meer.

Het is niet moeilijk te maken. Je hebt alleen een flinke hoeveelheid brooddeeg nodig en de oven.
 
De verhoudingen weet ik zo niet maar je kunt het recept van brooddeeg overal op internet wel vinden. Het deeg bestaat alleen uit bloem (het meest goedkope), heel veel zout en water. Goed kneden en plat rollen. Dan steek je er sterren uit met een koekjesvorm. De sterren leg je rond een bord of kom op de bakplaat met bakpapier eronder (de kom dient ervoor om mooi rond te blijven, die haal je voor het bakken weer weg) Zet de ovenstand niet al te hoog. Als je op een lagere temperatuur bakt, heb je minder kans op blazen en bubbels in het deeg of scheuren. Na het bakken goed laten afkoelen en een poosje laten 'uitdrogen'. Dan kun je de krans eventueel nog aflakken met matte lak en er glitter of poedersuiker op strooien.
 
Misschien een idee voor volgend jaar? De meesten zullen er nu niet meer aan beginnen, veronderstel ik.
 
Fijn weekend allemaal!
 
...... en dan is het echt kerst
 

 

 

 

 

9 opmerkingen:

  1. Ciao,sono Stefania, mi piace molto il tuo blog e le tue ghirlande. Questa è bellissima!
    Auguri di Buon Natale
    Ste

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee zo'n koekjes krans.
    Staat ook heel mooi op je schouw.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo dat ziet er mooi uit. Als ik het volgend jaar niet vergeetvga ik het proberen.
    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit idee is zeker leuk...wat mooi zo op de schouw...die ga ik zeker opslaan...een mooie sfeervolle versiering hoor.

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een originele kerstkrans!! heel mooi.

    Prettige kerstdagen!!

    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super leuke krans. Na de kerst kan je hem ook ophangen hoor!!
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee en het staat ook zo gezellig.

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het echt een enorm leuk idee Barry en het staat zo leuk met die oude stekertjes ernaast.
    Ga dit idee zeker bewaren voor volgend jaar!
    Wens je alvast hele gezellige feestdagen toe.
    Lieve groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige krans Barry, om honger van te krijgen:)
    Ik wens je hierbij een hele gezellige kerst toe, geniet lekker van het samenzijn, de warmte en de liefde.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen