DES GUIRLANDES


Het leven is een feest
Maar je moet zelf de slingers ophangen


woensdag 30 januari 2013

Dagje Leiden

Dochter Charlotte studeert in Leiden. Ze woont nog lekker thuis. Mama blij, papa ook, hij misschien nog wel het meest. Ze reist dus (bijna) dagelijks op en neer, dat is redelijk te doen.

Ze zit al in het tweede jaar en het gaat hartstikke goed. Tot nu toe heeft ze niet één toets hoeven over doen. Dat vind ik knap.  Maar ze is ook een hardwerkend serieus mens als het moet.
En als het niet hoeft is ze een vrolijke, lieve, gezellige meid.  

Omdat er deze week herkansingen waren hoefde zij niet naar Leiden, voor haar lekker vakantie dus. Gisteren ging ze wel even, ze moest wat zaakjes regelen. Wel jammer dat je dan op en neer moet voor een kwartier. Toen bedachten we dat ik wel gezellig mee kon gaan. Leiden is een mooie stad.

Eerst dus naar haar faculteit. Ik heb gewacht in 'het Lipsius'.  Helemaal niet erg hoor, ik vind het leuk om mensen, in dit geval studenten, te kijken. Die heb je in vele soorten en maten.
Ook wat zitten bladeren in de nieuwste Mare, het Leids universitair weekblad.
Hmmm … interessant..
Daarna moest ze nog ergens anders heen. Ik ben haar maar achterna gehold, vol verbazing, wat een wereld! Een doolhof van universiteitsgebouwen en de daarbij behorende gangen.
 
Zoals ik al zei, Leiden is een mooi stad. Echt Hollands met haar grachten, bruggen, kerken en gevels.

Leiden telt bijna 2800 monumenten! Eigenlijk is de hele binnenstad van Leiden één monumentaal museum. Absoluut de moeite waard om te bezoeken.
Het Rapenburg ontwikkelde zich in de zeventiende eeuw tot de voornaamste gracht van Leiden. Het ging de stad voor de wind en de rijke kooplieden zochten een plek om hun huis te bouwen. In de loop der eeuwen hebben hier vele beroemdheden gewoond. Van de medicus Boerhaave en de Japanvorser Von Siebold tot verschillende leden van het Koninklijk Huis, die in Leiden studeerden.
Daar staat ook Bibliotheca Thysiana, bij testament gesticht door de jonge Leidse jurist Joannes Thysius (1622-1653) Het is de enige bibliotheek in Nederland uit de zeventiende eeuw die in zijn oorspronkelijk daarvoor gebouwde behuizing bewaard is gebleven. De collectie omvat zo’n 2500 boeken en duizenden pamfletten op alle gebieden van kennis uit de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw. Mooi hè? Ik ben er niet in geweest hoor, daar kom je niet zomaar in. Ik heb het me laten vertellen door dochterlief die er wel geweest is.

 'De Valk' is een stellingkorenmolen uit 1743 met zeven verdiepingen. Hij valt meteen op.

Toch besloten we ‘s middags óók nog even door te reizen naar Amsterdam. Ja, we waren toch bezig en we hadden zin in winkelen in Amsterdam. Voor mij een kans om eens de H&M Home te bezoeken. De volgende post zal ik daar wat foto’s van laten zien.

Groeten!
Barry  

8 opmerkingen:

  1. Gezellig zo samen een dagje erop uit.
    Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk gezellig dagje zo samen.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellig zo samen op stap en Leiden is inderdaad gezellig, net als Amsterdam! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leiden, ik ben er nog niet geweest. Maar ik ga over een paar weken met mijn zus naar haar zoon die daar studeert. Camera mee dus...
    Gezellig dat jullie zo een dagje samen waren.

    Gr Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is mooier dan met je dochter zo een mooie dag door te brengen...heerlijk om te genieten van een heerlijke stad......
    Dat doe ik dus ook graag in Groningen of in Bayern...zo leuk om dan samen te shoppen.

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gezellig zo'n dagje Leiden samen. Heerlijk genieten.
    Fijn weekend alvast. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben zelf nog nooit in Leiden geweest maar zo te zien is het zeker de moeite om een keer een dagje uit te plannen.
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gezellig om je de dochter mee te gaan en samen te genieten van deze prachtige stad! Ben wel benieuwd naar je volgende post...

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen